Ik doe aan fitness dus. Afgelopen november begonnen. Gelukkig is het voorjaar aangebroken en kan ik eindelijk weer op de racefiets. Gewoon weer lekker buiten sporten. Want eerlijk gezegd ben ik er even helemaal klaar mee.

Neem nou de laatste keer. Ik zat te zweten op zo’n fiets zonder wielen. Hoe hard ik ook trapte, ik kwaHijikm geen steek verder. Gemeten naar lichaam, bedoel ik. Toen ik met fitness begon was ik 98 kilogram. De laatste keer dat ik ging was ik 102 kilogram. Thuis kijk ik angstvallig vaak in de spiegel. Want misschien neem ik wel in gewicht toe, omdat mijn spieren groeien. Dat hoopte ik! Niks van dat alles.

Hoe dan ook, ik zat op de fiets en keek om mij heen. Overal waren mensen bezig. Allemaal ‘goddelijke’ lijven. Goddelijk, voor zover je dan de mannelijke sporters op Adonis betrekt en de vrouwelijke sporters op Aphrodite. En verder moet je opboksen tegen fitnessmodellen via flatscreens die je uitdagen nog harder te trappen, nog meer gewicht te tillen, nog vaker op te drukken, etc. Want wie wil er niet zo ‘goddelijk’ uitzien? Dus sport je je helemaal suf. Met Psalm 8,6 in je achterhoofd en de ‘goddelijke lijven’ voor ogen.

Tussen al die mensen door was mij al eens eerder atypische sporter opgevallen. Hij is er ook altijd als ik er ben. Ik verdenk hem er zelfs van dat hij er gewoon elke dag is. Hij is een stuk ouder en veel, heel veel corpulenter dan ik. Laat ik het zo zeggen, hij heeft geen begerenswaardige gestalte. Zeker niet als je kijkt naar alle zwoegende ‘goddelijke’ lijven – voor deze ene keer reken ik mijn eigen lijf ook tot die categorie want zelfs mijn lijf ziet er topfit uit vergeleken bij het zijne. Hij doet altijd allerlei soorten oefeningen in een tempo dat verraadt dat hij alle tijd van de wereld heeft. En ondertussen probeert hij met elke Aphrodite en Adonis een praatje te maken. Maar geen van hen geeft thuis. Ze hebben wel wat anders aan hun lijf. Ik mijd hem ook altijd, want ik kom niet voor een praatje. En ik wil zeker niet op hem gaan lijken.

Of het nu kwam omdat ik tijd genoeg had om na te denken op een fiets die niet vooruit komt, of omdat de Veertigdagentijd net begonnen was, weet ik eerlijk gezegd niet. Maar ik moest, toen ik hem de laatste keer zag, zomaar ineens aan Jesaja 53 denken. Aan die Man die altijd onder ons wil zijn. Hij ziet er niet uit. Hij wordt door mensen gemeden. Niemand wil op Hem lijken. Een Adonis zal Hij nooit worden. Hij spreekt de mensen graag aan, maar niemand luistert. Midden onder u staat Hij die Gij niet kent, zingt Gezang 162 (LvdK). Nee, we willen Hem niet kennen.

Als het om ons lijf gaat doen we veel om fit te blijven. Als het om onze ziel gaat doen we beduidend minder. Hoegenaamd niets! Maar het wonderlijke is, dat hoeft ook niet. Want al zou je het niet zeggen als je Hem aanziet, maar dat lijf, dat elke schoonheid mist, heeft meer gewicht gedragen dan alle powerlifters in de wereld bij elkaar.

Basic-Fit worden we door ons door Hem aan te laten spreken. Door gewoon maar Hem te volgen. Net als Zijn leerlingen deden. En soms door ons gewoon door Hem te laten dragen. Daar heeft Hij geen enkele moeite mee. Dan gaan we vanzelf meer en meer op Hem lijken. Worden we meer en meer Zijn gestalte, Zijn lichaam. Na Pasen heeft dat iets goddelijks gekregen. Dat is toch wat we willen?

Een gedachte over “Basic-Fit

  1. Dag Johan,
    Jouw stuk deed mij denken aan het volgende gedicht:

    Een heel gewone man

    Een heel gewone man,
    liep zomaar door de straten.
    Een ieder die Hem zag,
    kon zomaar met Hem praten.

    Toch was Hij niet gewoon,
    men zei: Hij is Gods Zoon.
    De blinden liet Hij zien,
    verlamden liet Hij weer lopen.

    Een ieder die Hij genas,
    ervoer wie Hij werkelijk was.
    Oprecht en zo gewoon,
    het toonbeeld van Gods Zoon.

    Hij stierf aan ’t kruis
    stond op uit het graf,
    nam daarmee onze zonden af.
    Die heel gewone man,
    loopt niet meer door de straten.

    Maar ieder die het wil,
    kan toch nog met Hem praten.

    Coby Verhey

    (uit: de Cirkel, april 2017).

    Groeten, Linda.

    Like

Geef een reactie

